نحوه صحیح تمرین گیتار

نحوه صحیح تمرین گیتار

بررسی اصولی نحوه صحیح تمرین کردن

تمرین اصولی

یکی از جذاب ترین موضوعاتی که هر نوازنده ای با آن دست و پنجه نرم میکند همین عنوان است. اینکه چطور تمرین کنم؟

نوازنده های زیادی وجود دارند که زمان خود را بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشند هدر میدهند! زیرا آن ها در مرحله ای هستند که دقیقا نمیدانند که چه چیزهایی را باید تمرین کنند. باید با شیوه اصولی تمرین کردن آشنا بشیم تا از هدر رفتن زمان که مهمترین فاکتور برای نوازنده می باشد جلوگیری کنیم. خیلی از نوازنده ها به دنبال برنامه ای از قبل چیده شده برای تمریناتشان هستند. باید بدانیم که در عمل هیچ برنامه ای وجود ندارد که برای همه نوازندگان قابل استفاده باشد. و این امر کاملا طبیعی است، زیرا هر نوازنده باید با در نظر گرفتن توانایی ها، سلیقه، اهداف و البته مدت زمانی که میتواند برای تمرین اختصاص دهد، برنامه ویژه برای خودش را طراحی کند. تنها در این صورت است که برنامه تمرینی شما کارآمد خواهد شد و در جهت پیشرفت شما عمل خواهد کرد. اما طراحی چنین برنامه ای نیاز به این دارد که تحت چارچوب های درست و اصولی انجام شود.

Speed

مسلما خیلی از ما با دیدن اسطوره های دنیای گیتار این فکر را در ذهن داریم که روزی بتوانیم همانند آنان با آن سرعت های ویران کننده بنوازیم. نکته ای که ممکن است خیلی از ما به آن بی توجهی کنیم اهمیت دادن به تمرین با سرعت خیلی پایین است. خیلی از ما به دنبال مسابقه دادنیم و مفهوم ممارست را شاید هنوز به درستی درک نکرده باشیم. زمانی که ما یک قطعه موسیقی را به بخش های کوچک تقسیم میکنیم و هر بخش را بارها و بارها با سرعت پایین مینوازیم، در ذهن ما مسیر عصبی برای نواختن ایجاد میشود. درباره این مورد در جلو توضیحات بیشتری خواهم داد. در واقع سرعت بالا در نوازندگی زمانی پدیدار میشود که اصل تمرکز کردن در اجرای تمرینات را بر روی تمپوی های بسیار پایین انجام دهیم، و به مرور آن را افزایش دهیم.

مسیر عصبی

برای درک بهتر این موضوع به حرکت دست های فرانک گمبل بر روی گیتار دقت کنید که با چه ظرافتی این کار را انجام میدهد.

نکته جالبی در بحث ساختن مسیر عصبی وجود دارد. همیشه یک فاصله بین دستور مغز و اجرای فرمان در بدن ما است. مغز ما بعنوان یک نوازنده دستور به تکان دادن انگشتان میکند، از لحظه صادر شدن این دستور از مغز تا اجرای آن توسط بدن یک فاصله بسیار اندک وجود دارد. علاوه بر این فاصله، یک فاصله زمانی کوچک دیگر نیز مابین حرکت دست ها و خارج شدن صدا از خروجی امپ نیز می باشد. با آگاه شدن از این تاخیر اکنون راحت تر میتوانیم نواختن خود را مدیریت کنیم.

سریع فکر کنید

حتما شما هم این نقل قول معروف از اثر اساتید حوزه موسیقی را شنیده اید که به هنرجویان خود تاکید میکنند که "سریع فکر کنید!"

فکر کردن سریع تنها در صورتی ایجاد میشود که مغز در گذشته جزء به جزء تمرینات را با سرعت بسیارآهسته انجام داده باشد. مغز ما تنها در این صورت میتواند تمرینات را آنالیز کرده و این توانایی را داشته باشد که به آن ها سرعت بخشد. اگر به دنبال راه جایگزین هستید بهتر است که ساز زدن را به هوش مصنوعی بسپارید و چای بنوشید و لذت ببرید J

بروس لی

برای جذاب تر شدن ماجرا "بروس لی" فقید را به یاد بیاورید. یک مثال بی نظیر از کسی که تاخیر ذهنی که در بالا اشاره شد، برایش معنایی نداشت! پیشنهاد میکنم فیلم زیر رو ببینید.

برای ساختن مسیر عصبی به این مثال پرکاربرد هم توجه کنید. شما در کودکی زمانی که هنوز راه رفتن را یاد نگرفته بودید آیا قادر به دویدن بودید؟ قطعا خیر. دویدن زمانی قابل اجرا شد که در ابتدا گام برداشتن های کوچک را یاد گرفتیم. بعد این گام برداشتن ها تبدیل شد به راه رفتن و در نهایت به دویدن ختم شد. این عمل در مغز ما آنقدر در این سالیان تکرار شده است که اکنون ما زمانی که راه میرویم به نحوه قدم برداشتن هایمان فکر نمیکنیم و این کار را به ناخودآگاه خودمان سپرده ایم. دنیای نوازندگی هم مشابهات زیادی با این مثال دارد. در ابتدا باید حوصله کنید و مغز خود را با تمرین های آهسته آموزش دهید. در این صورت نتایج غیرمنتظره ای را تجربه خواهید کرد!

تمرکز

نکته مهم برای بالا بردن سرعت در نوازندگی این است که باید در حین نواختن آرامش خود را حفظ کنید. تمرکز داشتن رکن اصلی بالابردن سرعت در نوازندگی است. خیلی از هنرجویان زمانی که قصد اجرای بخشی از قطعه موسیقی را دارند که در آن سرعت افزایش پیدا میکند، به سرعت دچار فشار و تنش میشوند. ریشه این امر میتواند عجله در تمرین باشد. اگر به دنبال مسابقه دادن بدون تفکر هستین باید تا مدت ها با سرعت در نوازندگی خداحافظی کنید.

به یاد داشته باشید که در تمرینات سرعت نباید خود را دچار فشار بیش از حد بگذارید! مغز شما احتیاج به تفکیک نت ها از هم دارد تا بتواند به مرور سرعت را افزایش دهد. بدانید که رسیدن به سرعت های بسیار بالا برای هر هنرجویی قابل دسترس است. کسانی سریعتر این لذت را لمس خواهند کرد که به تمرین با تمپوهای پایین اهمیت بیشتری میدهند.

خیلی از ما تمام حرف های بالا را قبول داریم. اما متاسفانه زمانی که به مرحله عمل میرسد انتخاب میکنیم که تمام این نکات را نشنیده بگیریم. باید با خودمان صادق باشیم.

نگاه نکردن

یکی دیگر مواردی که باید در حین تمرین کردن به آن توجه کرد مساله نگاه کردن به دست ها است. قطعا نگاه کردن به دست ها موجب میشود تا شما ارزیابی بهتری برای اجرای تکنیک ها داشته باشید. اما برای همه نوازندگان لحظاتی پیش می آید که ترجیح میدهند به دسته گیتار نگاه نکنند. زیرا با به یاد آوردن گام مورد نظر قادرند این کار را به درستی انجام دهند.

مثال جالب در این مورد توجه به افراد تایپیست است. اگر دقت کرده باشید این افراد بدون نگاه کردن به کیبورد و تنها با چشم دوختن به صفحه نمایشگر عمل تایپ کردن را انجام میدهند.

در نوازندگی زمان هایی وجود دارد دارد که لازم است شما بدون نگاه کردن به دست هایتان ساز بزنید. مثلا خواننده ای را تصور کنید که همزمان هم ساز میزند و میخواند و یا حتی نوازندگانی که بعنوان همخوان به خواننده این دو عمل را همزمان انجام میدهند. همچنین گاهی لازم است با دیگر اعضای گروه به جهت هماهنگی بیشتر، ارتباط چشمی برقرار کنید. بنابراین شما بعنوان یک نوازنده باید آمادگی لازم برای چنین اجرایی را داشته باشید.

یکی از راه های خیلی جالب برای تقویت این کار این است که همزمان با دیدن تلویزیون، تمرین کنید! البته باید تمریناتی که قبلا به خوبی فراگرفته شده اند را در این برنامه قرار دهید. شاید شگفت زده شوید ولی جف بک خیلی از ایده های ناب خودش را در این حالت کشف کرده است!

یکی از خوبی هایی که این روش با خود به همراه دارد این است که میتوانید برای تمرین های خسته کننده ای که احتیاج به تکرارهای خیلی زیاد دارند مورد استفاده قرار دهید.

نکته مهم!

زمانی که همزمان با دیدن تلویزیون گیتار میزنید باید خیلی به این نکته توجه داشته باشید که حالت نشستن شما باید درست باشد و به هیچ عنوان فرم قرارگیری مچ دست هایتان در حالت غیر طبیعی نبوده و گیتار نیز در حالت معمولی نواختن در اختیارتان قرار بگیرد. خیلی از نوازنده ها بر روی کاناپه دراز میکشند و گیتار را در آغوش گرفته و تمرین میکنند. این کار ممکن است صدمات جبران ناپذیری را (در دراز مدت) برای تاندون هایتان به همراه داشته باشد! توجه داشته باشید که هر کسی در معرض چنین صدماتی قرار دارد.

Dynamics

یکی دیگر از مشخصه هایی که باید در تمرین کردن به آن توجه کرد dynamics است. شما بعنوان یک نوازنده باید در هنگام نواختن به میزان خروجی صدای خودتان توجه زیادی کنید. باید در حین نواختن نت ها تاکید بر روی نت های مهم داشته باشید. به این مثال ها توجه کنید:

بازیگری را تصور کنید که دیالوگ های خود را بصورت یکنواخت در تمام طول فیلم ادا میکند. با یک حجم صدا و یک فرکانس مشخص! بدون اینکه بر روی بخشی از دیالوگ هایش تاکید کند. بخشی را به آرامی ادا کند و بخشی دیگر را با صدای بلند بخواند.

در این حالت فکر میکنید چه حسی به بیننده منتقل خواهد شد؟ قطعا حس خوشایندی نیست و آن بازیگر هیچ فرقی با یک ربات برای ما نخواهد داشت.

مثال شعر

این مساله در کار شاعران نیز خیلی اهمیت دارد. مثلا در این عبارت از مولانا به نقش تاکید بر روی کلمات میتوان اشاره کرد. یک بار این عبارت را یکنواخت و بدون تاکید بخوانید و یکبار نیز کلمات قرزمز رنگ را با تاکید و بلندتر ادا کنید.

قطره تویی بحر تویی لطف تویی قهر تویی

قند تویی زهر تویی بیش میازار مرا

همانطور که مشاهده کردید نقش مثبت تاکید کردن در این مثال ها انکارناپذیر است.

دنیای نوازندگی نیز عاری از این مقوله نیست. باید لهجه نواختن خود را پیدا کنید. در ابتدا باید نت های پایه و مهم را شناسایی کرده و بر روی آن ها تاکید داشته باشید. تنها در این صورت است که شنوندگان شما را از سایر نوازندگان متمایز خواهند کرد. به ویژه برای نوازندگانی که به دنبال بهبود بداهه نوازی خود هستند در نظر گرفتن این نکات اهمیت زیادی دارد. تمرینات تاکید کردن بهتر است که بر روی بکینگ ترک انجام شود، زیرا شنیدن نت های انتخابی به منظور تاکید بر روی آنها، برای تقویت حافظه شنیداری بسیار مفید است.

منابع:

Creative guitar Guthrie Govan

Rock discipline John Petrucci

[تعداد: 14    میانگین: 3.3/5]

به اشتراک بگذارید

1397-10-27 19:13:01 +00:00 2 Comments

2 Comments

  1. فرزاد اسفند 16, 1398 at 5:44 ب.ظ - Reply

    بسیار ممنونم ازتون❤️

  2. پیام مرداد 10, 1399 at 2:03 ب.ظ - Reply

    عالی بود

Leave A Comment